Gahurův prospekt ve Zlíně
Návrh se silně inspiruje svým okolím, zejména zbývající částí zelené osy a pěšími trasami. Ty determinovaly nově navržené chodníky tak, aby nejlépe odpovídaly potřebám chodců. Návrh zachovává převahu travnatých ploch a plně respektuje i památkově chráněnou modulaci terénu. Ten by měl být navrácen do původního táhlého spádu, jež byl narušen instalací sochy K. Gottwalda. Terén je pro nás tak silným prvkem, že je mu umožněno nerušeně procházet skrz všechny nové příčné trasy: navrhli jsme tzv. „levitující chodníky.“ Detailněji viz oddíl specifické části návrhu.
Chodník je v částech, kde „levituje“ nad terénem, lemován jednoduchou betonovou lavicí s dřevěným sedákem. Tyto lavice doplňují zoufalý nedostatek míst pro krátkodobou relaxaci v okolí. Prostor je dovybaven drobnějším mobiliářem řešeným podobně jako nově umisťované sochy (viz níže), tzn. předzrezavělém provedení: pítko a odpadkové koše.
Pro posílení myšlenky spojitého terénu bez zásahů jsou pod konzolami chodníků umístěna osvětlovací tělesa tak, že při večerním osvětlení se chodníky opravdu vznáší a zároveň vytváří estetickou kompozici jednoduchých čar.
Současná uliční svítidla zůstávají zachována, ale abychom vyloučili umístění vertikál v hlavní ose, je navrženo osvětlení chodníků z těles lavic, jak je patrné ze schématu na výkrese 03.
Díky křížení hlavních os nám nepřipadá patřičné pokračovat se stromořadím táhnoucím se až k Domu umění, ale přesto cítíme potřebu na tento kompoziční prvek navázat – a zároveň prostor na křížení lépe vymezit, uchopit. Navrhli jsme proto čtveřici plechových soch (cca 2×0,17x8m) orientovaných ve směru spádu terénu a umístěných vždy v bezkolizních rozích řešeného území.
Na hlavní osu neumisťujeme žádné dominanty – tou je již dům umění na vrcholu.
Protažení krajních zelených pásů je možno doplnit záhony trvalek.
Poznámka: Mimo vymezené řešené území si dovolujeme navrhnout opatření pro zlepšení prostupnosti území pro chodce, které ale není podmínečné pro realizaci návrhu. Jedná se o zvednutí vozovky do úrovně chodníků a tím odstraněním výškového rozdílu a sekundárně pak snížení rychlosti projíždějících vozidel.
Data o projektu
soutěžní návrh: 2011
spoluautoři: MgA. Pavla Kačírková, Ing. arch. Jan Chlápek
spolupráce: Ing. arch. Milan Chlápek
lokalita: Zlín, Zlínský kraj
vyhlašovatel: město Zlín
umístění: odměna